MarknadsstörningsavgiftVar kommer den här beskrivningen från? Läs mer.... En avgift som en näringsidkare kan åläggas att betala om dennes marknadsföring strider mot vissa bestämmelser. Reglerna kring marknadsstörningsavgift finns i 29 - 36 §§ marknadsföringslagen (2008:408). Det är främst aggressiv (7 § samma lag) och vilseledande marknadsföring (8 § samma lag) som kan leda till att denna sanktion utdöms, men även överträdelse av vissa bestämmelser i bl.a. tobaks- och alkohollagstiftningen (29 § 2 st samma lag). Det är alltså inte alla överträdelser mot god marknadsföringssed som kan leda till marknadsstörningsavgift. Avgiftens belopp kan variera mellan 5000 och 5 miljoner kronor, dock högst tio procent av näringsidkarens årsomsättning (31 § samma lag). Avgiften är inte avdragsgill för näringsidkaren (IL 9:9).Mål om marknadsstörningsavgift förs i Marknadsdomstolen, ofta på talan av Konsumentombudsmannen. Jämför: Företagsbot Hittar du något fel i ovanstående? Du får gärna skriva en felrapport. |
Externa länkarRättsfall med detta begrepp (4) |